onsdag 23 februari 2011

Region Mitt och Dalarna/Gävleborg

Det är intressant att i Sundsvalls Tidning notera att Regionförbundet Jämtland/härkedalen och Västernorrland trycker på i bildandet av en Region Mitt. De skriver att ”denna lösning har ett stort folkligt stöd och en stark uppbackning från näringslivet.”

Detta är utmärkta initiativ och det är även för resten av landet bråttom eftersom förslagen ska vara klara vid 2011 års utgång.

I samband med debatten om huruvida Gävleborg och Dalarna ska tillhöra Stockholm-Mälardalsregionen, visar de som verkar för Region Mitt en sundhet när de påpekar att en region där också dessa län ingår ”skulle kunna växa sig stark. Det är vår bestämda uppfattning att den skulle bli än mer kraftfull.” De upplyser om de gemensamma behov man har av infrastruktursatsningar. De påpekar även att det finns en kraftfull potential för direkt näringsutveckling.

Styrelsen för Region Mitt har total politisk enighet.

Dock, fortfarande grundar man resonemanget på att län ska slås ihop, enligt min åsikt ska grunden vila på kommunerna. Men samtidigt kan även noteras att förutsättningarna för Region Mitt skiljer sig på väsentliga punkter från förutsättningarna för Region Stockholm-Mälardalen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar